Skip to content

Sayonara Jahiliyyah

November 20, 2005

November 20th, 2005

Assalamualaikum,

Banyaknya perkara yang terjadi dlm hidup seharianku, kadang2 sempat untukku selami pengajaran & tarbiyah yg Allah sediakan di sebaliknya,namun kadangkala aku terlepas pandang & ia berlalu begitu saja.Memori itu hilang ditelan masa tanpa sempat ku kutip mutiara hikmah darinya.Alangkah rugi!Bagaimanalah utk menjadikan hari ini lebih baik dari semlm,kalau tidak direnungi apakah kekurangan semlm & bagaimana memperbaikinya? Namun InsyaAllah mana2 mutiara hikmah yg sempat ku kutip sepjg jlnku itu,akan kuletakkan di sini.. dalam coretan yang kudoakan mampu menyentuh hati mereka yang mahu mengerti.

.Lilac_phlox_bar_mini_2

 

Maha Suci Allah yg membukakan pintu hati makhlukNya, mengangkat hijab yg selama ini menghalangi pandangan.. Siapa sangka kabut yg pernah menyelubungi & menggelapkan hati ini akan berlalu pergi? Digantikan pula dgn titis-titis keinsafan menyirami hati, membasahkannya dgn Hidayah.. meredhakan pemergian Jahiliyyah buat selama-lamanya,insyaAllah.

.

Aku ingin selalu berada dalam kebenaran.Ingin sentiasa di atas landasan iman.Ingin bersama-sama mereka,menjadi di kalangan tentera Allah,sebhgn dari Ansarallah,setia memperjuangkan & beriltizam dgn Ad-Deen yg mulia ini.Tetapi rupanya ia tidak semudah yg kusangka.Angan2 saja tidak cukup.Kerana sisa-sisa jahiliyyah yg pernah subur dlm diriku itu perlu dikikis bersih-bersih terlebih dulu,lempar jauh-jauh.. supaya ruang di jiwa itu lebih luas,lebih mudah utk diisi dgn sesuatu yg lebih suci & haq, yg pastinya tidak bisa bercampur dgn yg batil.Lantas ini secara automatik menuntut pengorbanan yg bukan sedikit.Namun,syurga itu memang mahal harganya,bukan?

.

Benarlah,iman itu bukan perhiasan,bukan juga angan-angan.Ia adalah keyakinan yg sebenar-benar dlm hati,yg dinatijahkan melalui amalan.InsyaAllah berbekalkan sejemput fikrah Islam yg mengetuk pintu hati,kumulakan hijrah itu.Mengorak langkah-langkah pertama meninggalkan zaman Jahiliyyah.Tapi aku sedar langkahku itu belum jauh,masih perlahan,masih tersekat-sekat,malah sering saja terjatuh.Tapi tak apa.Yang pasti..jgn sekali ia berhenti.Kerana jalanku masih panjang.

.

Sedikit demi sedikit,makin kusedari betapa alpanya diriku dulu.Bila menatap foto lama,serta-merta terbit rasa kesal & malu melihat diri sendiri. Atau bila membuka almari, terasa byknya pakaian yg hari ini takkan kukenakan lagi,sbb ia tak memenuhi tuntutan Allah buat seorg muslimah.Atau tatkala melihat simpanan lagu2 yg pernah menjadi halwa telingaku,alangkah songsangnya lirik2 itu dari kebenaran! Hanya menjaja angan2 & menghanyutkan saja. Sebenarnya bukan tak pernah dulu aku terasa Hidayah Allah mengintai-intai & merisik.. tapi hati kurang menyambutnya,mengabaikan saja bisikan iman itu & aku terus saja menjadi mangsa keadaan. Justeru hari ini aku sedih jika ada org lain yg terus ingin & terus gembira menjadi mangsa keadaan.

“Dan jika kamu mengikuti kebanyakan orang-orang yang ada di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikut persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta(terhadap Allah).” (6:116)

.

Ayuh,tinggalkan zaman Jahiliyyahmu & kita sama-sama buka era baru! Pada usia muda-17 tahun,Al-Maududi sudah mula berjuang dgn penanya dlm Akhbar di India utk membangkitkan kesedaran Islam, serta memperjuangkan kemerdekaan Pakistan. Usamah bin Zaid sudah menjadi Panglima perang yg memimpin tentera Islam seawal usia 19 tahun. Constantinople ditakluk oleh Sultan Al-Fateh semasa dia hanya 21 tahun. Pada usia yg sama, Ibnu Batuttah telah memulakan pengembaraannya menjelajah dunia. Nabi Daud pula telah menewaskan seorang general ketika hanya berumur 15 tahun! Mereka semua adalah pemuda! Tetapi telah mengubah dunia! Aku? Pd usia yg sudah 21 thn ini, baru hendak keluar dari kepompong jahiliyyah,baru mula menghayati syahadah & masih bertatih mengenal apa erti aku menganut Islam.

“Allah menganugerahkan al-hikmah(kefahaman yang dalam tentang Al Quran dan As Sunnah) kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan barangsiapa yang dianugerahi al hikmah itu, ia benar benar telah dianugerahi kurnia yang banyak.Dan hanya orang orang yang berakallah yang dapat mengambil pengajaran dari ayat ayat Allah.” (2:269)

.

Rasulullah juga pernah bersabda..

“sesiapa yang Allah hendaki kebaikan kepadanya akan diberikan kefahaman tentang deen nya…”

Sahabat-sahabatku yg dikasihi,kita akan sama-sama menyusuri jalan ini. Hidayah yg dtg itu adalah hadiah Allah untuk kita yg tak ternilai harganya!Jgnlah dinilai zaman lalu kita,cukuplah kita faham.. Biarlah rasa ‘Izzah itu tumbuh subur tanpa disekat-sekat lagi… biar terasa benar-benar dlm hatimu; aku bangga dgn ad-Deen ini. Kitalah rijal-rijal yg mulai hari ini akan berdiri untuk Islam tanpa segan silu & tanpa menoleh ke belakang lagi. & moga kita istiqamah di jalanNya. InsyaAllah!

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: