Skip to content

balik kampung

September 17, 2009

Permusafiran saya bermula pukul 1.15 pagi semalam. Melangkah keluar rumah dalam kesejukan malam dan angin yang membekukan untuk ambil bas 4 jam dari Galway ke Dublin Airport, untuk mengejar penerbangan pukul 6.40 pagi. Oh kalaulah malam tadi Lailatul Qadr, teruklah! Lailatul Qadr dalam bas ajelah saya. Huhu.

.

Lebih sedih lagi, sebaik saja duduk, saya terus terlelap. Sedar-sedar, terdengar suara pemandu bas memekik ‘Dublin Airport!’ dan saya antara penumpang yang lambat turun. Dalam mamai-mamai, langgar kerusi, langgar beg, langgar itu ini, saya melangkah malas menuju ke Departure Area.

.

Manusia sudah ramai, membuat barisan-barisan panjang yang merimaskan. Semua menunggu giliran diperiksa oleh Security. Setiap seorang. Setiap beg. Setiap coat. Selepas di’scan’ dengan mesin, akan diperiksa oleh manusia pula. Banyak songeh. Lagi-lagi terhadap orang Islam yang bertutup dan berkelubung sana-sini. Tapi ada orang-orang istimewa boleh lalu ‘Fast Track’. Scan pun sangat express. Lebih kurang je. Buat syarat aje.

.

Saya terfikir, kalau kat akhirat nanti pun mungkin macam tu. Segala-gala tentang diri kita akan dibongkar satu-persatu. Setiap diri. Setiap hati. Setiap buku amalan. Setiap saat hidup. Dan mungkin akan ada juga orang-orang yang boleh lalu ‘Fast Track’. Siapa mereka? Mungkin para Anbiya’, para Syuhada’, orang-orang soleh, orang-orang cukup 100% solat fardhunya tanpa masalah… Oh, saya tahu saya bukan pemegang pasport ‘Fast Track’ itu. Ampuniku Ya Rabb.

.

Kali terakhir saya meraikan Aidilfitri bersama keluarga adalah tahun 2002, ketika belum masuk universiti. Alhamdulillah tahun ini Allah menganugerahkan peluang istimewa itu lagi, beraya dengan keluarga, hal yang mungkin kawan-kawan di Malaysia take for granted. Bagi saya, Aidilfitri tahun ini bakal menjadi sejarah.

 

Namun sebelum itu, hak untuk Allah mesti didahulukan. Ramadhan is still here. The final special moments! Teruskan memburu Lailatul Qadr. Ingin saya kongsikan, pesan Rasulullah saw yang dikasihi,

“Barangsiapa yang menunaikan Qiamulail pada 2 malam Eid (Aidilfitri & AidilAdha), dengan ikhlas kerana Allah SWT, maka hatinya tidak akan pernah mati di hari matinya hati-hati manusia.” (Hadith Riwayat Ibnu Majah)

.

Dalam kegembiraan kita balik kampung, bertemu keluarga, masak-masak, jangan lupa dirikan QIAMULAIL, tahajud dan sujud kepada Allah pada malam hari raya. InshaAllah itu adalah penutup, pengakhiran, graduasi paling cantik kepada universiti Ramadhan kita. Semoga Allah sudi menghidupkan hati-hati kita dengan cahaya iman dan keindahan gemerlap taqwa, sentiasa.

.

Salam Aidilfitri,

ar-rumaisa

London Heathrow Airport.

One Comment leave one →
  1. October 3, 2009 12:56 pm

    kak hanim~ salam melawat… hehe

Leave a Reply

