Skip to content

sementara masih hijau

October 11, 2011

“Takde plastik tau dik. Hari ni Sabtu.” ujar cashier Memory Lane, Seksyen 13, Shah Alam itu kepada saya.

Saya senyum lebar. “Wah, ni baru nih. Ke dah lama, cuma aku je yang tak tau?” detik saya dalam hati. Biasalah, bila sekali-sekala balik Malaysia, semua benda terasa baru – Iklan TV rasa baru, gerai baru, barangan produk baru, lagu baru… walhal sebenarnya dah berbulan-bulan benda tu kat situ. Jadi bahan gelak keluarga dan kawan-kawan je. Apapun, saya sangat berbesar hati dengan pengurangan pemberian beg plastik itu. A step forward! Apabila berpeluang menghadap internet, saya pun segera mencari-cari maklumat tentang perkembangan ini, dan bertemu..

.

SHAH ALAM, 7 Jan: Kempen “Hari Tanpa Beg Plastik” yang akan diadakan pada setiap hari Sabtu di seluruh Selangor akan bermula pada hujung minggu ini, 9 Jan 2010. Pengguna digalakkan membawa beg sendiri kerana beg plastik tidak akan dibekalkan kepada pengguna di kedai atau pasaraya yang mengambil bahagian dalam kempen ini. Bagi mereka yang tidak membawa beg sendiri, bayaran 20 sen akan dikenakan ke atas setiap penggunaan beg plastik untuk mengurangkan pengunaan beg plastik. Bayaran itu akan disalurkan kepada tabung kebajikan di bawah tanggungjawab sosial syarikat. Antara syarikat besar yang menyertai kempen tersebut ialah AEON Jusco, 99 Speedmart, Parkson, Guardian Pharmacy, IKEA, The Store, Econsave, Vitacare Pharmacy, 7 Eleven, Carrefour, Giant, Watsons, Sunway Pyramid, One-Utama dan SACC.

.

Januari 2010? Jadi cerita ini sudah lamalah. Hmm.. rupanya selama ini saya balik Malaysia sekejap-sekejap, saya yang tak perasan, sebab senang saja dapat plastik. Syukur alhamdulillah kali ini saya dapat merasa kesan kempen pro-alam sekitar itu. Pulang ke rumah mertua di Taiping, saya mendapati amalan yang sama turut dilaksanakan di Pulau Pinang dan Perak oleh pasaraya Tesco. Syabas! Negeri-negeri lain saya kurang pasti.

.

Berpeluang menyaksikan pembentangan Belanjawan 2012, saya menyokong penuh item ini :

Pengecualian cukai duti import dan duti eksais untuk kereta elektrik dan hybrid.

Alhamdulillah. Syabas Malaysia! Kita melihatnya sebagai satu lagi galakan untuk perkembangan ‘teknologi hijau’ dalam negara. Sebaiknya aplikasinya diperluaskan lagi kepada perusahaan lain. Bukan sekadar pengecualian cukai, bahkan beri lagi insentif dan penghargaan pada peniaga, kilang dan perusahaan yang bersama dalam agenda alam sekitar ini.

.

8 tahun bermastautin di Republic of Ireland, di antara perkara penting yang saya pelajari di sini adalah kesedaran tentang penjagaan alam. Duduk di luar negara, ayuhlah memerhati, buang yang keruh & ambil yang jernih. Ada banyak amalan baik yang dapat kita contohi dari mereka..

.

Di Ireland, setiap rumah di bandar-bandar utama disediakan 3 tong sampah :
– tong hijau utk bahan buangan kitar semula (kotak,kertas,tin),
– tong coklat untuk buangan bahan organik (sisa makanan),
– tong hitam untuk bahan yang tidak boleh dikitar semula (plastik dll).

Tong-tong itu akan dikutip oleh majlis perbandaran mengikut warna pada hari-hari tertentu. Sampah akan ditimbang dan bayaran akan dikenakan mengikut berat sampah, khasnya tong hitam, tidak seperti tong warna lain. Maka pengasingan sampah berlaku dalam setiap rumah sebagai langkah penjimatan wang. Tong sampah yang kecil-kecil di tempat-tempat awam juga banyak yang dibahagi 3 mulutnya dan di dalamnya.

8 tahun ditarbiyyah sebegini, sehinggakan saya sentiasa terasa sedikit janggal dan bersalah apabila mencampurkan semua jenis sampah dalam 1 beg plastik saja bila pulang ke Malaysia.

.

Darihal menahan pemberian beg plastik, Ireland sudah lama mengamalkannya. Plastik di pasaraya perlu dibayar. Kedai-kedai pakaian dan barangan lain pula hanya akan memberikan beg kertas. Maka majoriti rakyat di sini pergi shopping akan bawa beg sendiri, yang boleh dilipat-lipat dan digunakan berulang kali. Tidak sukar pun, tiada orang komplen, kerana kesedaran kepentingan menjaga alam itu sudah mengakar umbi.

.

Saya rasa kepentingan menjaga bumi amanah Allah ini masih belum cukup ditekankan di tanahair tercinta. Di Malaysia, suasana itu belum terbentuk. Semangat itu belum subur. Praktikalnya masih terkebelakang. Ya, saya ingat ada mempelajarinya di sekolah dulu. Maka, sakit benar hati saya tengok adik-adik pengawas kita buang sampah dalam longkang betul-betul luar pagar sekolah. Ikutkan hati, saya nak melompat keluar kereta untuk menasihatinya. Tapi kita semua tahu, hatta di kalangan orang dewasa pun, perkara paling asas dalam penjagaan alam sekitar iaitu : JANGAN BUANG SAMPAH MERATA-RATA pun belum diimani sepenuhnya. Sampah itu pula, yang wajibnya tentulah plastik, iaitu bahan yang paling sukar utk reput/dilupuskan (non-biodegradable).  Maka mungkin masih jauh untuk kita mengharapkan sambutan masyarakat Malaysia terhadap kempen kitar semula.

.

Mungkin segalanya masih dipandang enteng, remeh. Barangkali ia kerana tidak cukup kesedaran atau pendidikan, kurangnya kemudahan, lemahnya penguatkuasaan kerajaan, terdesaknya keadaan dan sebagainya. Namun, tidak dapat dinafikan, tidak lain tidak bukan, semuanya adalah terkait dengan iman dalam hati sanubari kita. Ia kembali kepada isu iman. Ukuran ingatan kita kepada Allah SWT dan ketaatan kita kepada seruan Rasulullah SAW.

.

Dari Abu Hurairah dari Rasulullah SAW, baginda bersabda, Sungguh, aku telah melihat seorang laki-laki yang sedang menikmati kenikmatan di syurga disebabkan ia menyingkirkan duri yang berada di tengah jalan, yang duri itu mengganggu kaum muslimin.” (Hadith Riwayat Bukhari).

.

“Iman itu terdiri dari tujuh puluh sekian cabang. Yang paling tinggi adalah ucapan “Laa ilaha illAllah” dan yang paling rendah adalah menyingkirkan gangguan dari jalan.” (Hadith sahih riwayat muslim dan ibnu majah)

.

Sekiranya menyingkirkan gangguan dari jalan itu adalah serendah-rendah iman, maka apakah pula darjatnya membuang sampah merata-rata mengotorkan jalanan? Tergamakkah seorang Muslim yang ingat kepada Tuhannya berbuat begitu?

.

writing the future,

ar-rumaisa
Waterford.

2 Comments leave one →
  1. Zul permalink
    October 11, 2011 12:13 pm

    Tulis nama pengawas yg buang sampah tu bg kat cikgu!! Hehe

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: