Skip to content

sorakan bergema lagi

October 25, 2011

Dunia bertepuk tangan. Pelbagai reaksi dan komentar diberikan. Maka sibuklah studio-studio bilik berita, memanipulasi cerita mengikut selera, untuk kesekian kalinya. Bagi yang masih terlepas berita dunia yang sensasi ini, saya hidangkan serba sedikit untuk tatapan, untuk kita fikirkan dan belajar.

.

18 October 2011 mencatat sejarah manis bagi 1027 orang ahli keluarga kita dari Palestine. Mereka telah kembali ke pangkuan keluarga tercinta, kembali melihat cahaya matahari dan sudah tentu, kembali menyambung perjuangan. Segala puji bagi Allah, mereka telah berjaya dibebaskan setelah bertahun-tahun merengkok dan diseksa dalam tawanan Israel. Detik-detik pertemuan mujahid dan mujahidah Palestine yang tidak takut mati ini bersama keluarga mereka disiarkan di media-media, suasananya jauh lebih menyayat hati dari Jejak Kasih di TV3.

.

1027 orang pejuang Palestine tersebut dibebaskan oleh kerajaan zionis Israel sebagai tukaran tawanan dengan 1 orang Sarjan First Class tentera Zionis, bernama Gilad Shalit, yang ditawan oleh HAMAS (kerajaan Palestine) pada tahun 2006. Di sinilah media antarabangsa memutar-belitkan cerita, dan menyebarkan propaganda bahawa kononnya nilai 1 orang zionis israel = 1000 orang palestine. Tidak mungkin sama nilainya! 1 orang muslim itu jauh lebih mulia di sisi Allah Taala. Media juga menyebut-nyebut ‘keberanian’ dan ‘kehebatan’ Gilad Shalit, menemubualnya sebagai ‘pahlawan Israel’.

Hakikatnya, kerajaan zionis lah yang telah tunduk kepada tekanan hebat dan kebijaksanaan HAMAS hingga terpaksa menyetujui pertukaran tawanan yang merugikan mereka ini, 1027 dengan 1. Tahniah kepada pimpinan HAMAS, di bawah Perdana Menteri Palestine kini, Ismail Haniyya. Walau apa cara pun media menunjukkan israel berpesta sempena pembebasan Gilad Shalit dan mengejek-ngejek Palestine, kita tahu kebenarannya. Dan pembebasan pejuang-pejuang itu adalah jauh lebih berharga! Bersabarlah dengan ejekan mereka.

.

Antara yang dibebaskan adalah seorang mujahidah bernama Ahlam al-Tamimi, dilahirkan di Jordan pada tahun 1980 dalam sebuah keluarga yang berasal dari kampung al-Nabi Saleh, berdekatan Ramallah, Palestine. Beliau ditawan oleh tentera Zionis Israel pada tahun 2001 kerana bertindak menjadi seorang wartawan yang sangat aktif membongkarkan banyak kegiatan keji tentera Zionis satu-persatu kepada media. Hasilnya, kerajaan Zionis menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup kepadanya, termasuklah arahan untuk tidak dibebaskan dalam apa jua pun perjanjian tukaran tawanan. Jika begitulah hukuman dan arahan yang dijatuhkan, maka sudah pasti pembebasan Ahlam al-Tamimi 18 Oktober lalu adalah di atas keterpaksaan. Sesungguhnya perencanaan Allah mengatasi tipu muslihat manusia.

.

Gilad Shalit dibebaskan oleh HAMAS dalam keadaan boleh berdiri, berjalan tegak dan lurus (walaupun media memperbesarkan isu bahawa Gilad Shalit kelihatan cengkung dan kurus ketika ditemubual), sedangkan rakyat Palestine dibebaskan oleh zionis dalam keadaan pelbagai keadaan dan rupa, termasuk lumpuh, berkerusi roda dll hasil seksaan pelbagai bentuk kepada fizikal dan mental. Jika zionis dapat membebaskan 1027 orang mujahid-mujahidah Palestine, berapa sebenarnya bilangan yang ada di dalam tawanan mereka?

.

Semoga Allah memberikan kekuatan dan setinggi-tinggi pahala kepada saudara-saudara kita di Palestine yang tercinta. Kita mendoakan saudara-saudara kita yang masih ditawan akan dibebaskan segera. Segala kebaikan yang kita doakan minta untuk diri sendiri, kita doakan juga buat mereka. Doa itu senjata mukmin.

.

Namun, takkan setakat doa..?

Sudah penat rasanya melaungkan slogan boikot barangan produk Israel (boleh ke nak penat?). Aqsa Syarif juga sudah puas memberi penerangan, begitu juga dengan badan-badan yang memperjuangkan Palestine di luar negara sana. Gambar-gambar, statistik dan berita tidak cukup. Kita masih risau jerawat di muka yang mungkin tidak hilang tanpa produk Israel tersebut, atau merindukan burger sedap yang tiada gantinya itu, atau jadi bau tengik jika pakai minyak wangi jenama lain. Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

مَثَلُ الْمُؤْمِنِيْنَ فِيْ تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ، إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عَضْوٌ، تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى .

“Perumpamaan orang-orang yang beriman tentang rasa cinta mereka, kasih-sayang mereka, dan kelemah-lembutan mereka bagaikan satu tubuh. Apabila salah satu anggota tubuh sakit, maka anggota tubuh lainnya merasakan sakit dengan tidak tidur dan demam.” (Hadith riwayat Muslim)

Barangkali bahang kebersamaan itu masih juga belum terasa, selagi peluru itu belum menembusi dada kita. Kalau hendak 1000 daya, Kalau tidak 1000 dalih.

Usah bimbang, di mahkamah agung Allah, kita pasti akan dibicara!
Apa yang telah aku sumbangkan untuk agama?

.

ar-rumaisa
Waterford

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: