Skip to content

Obsessed!

November 28, 2011
tags: , ,

Lumrah, setiap orang ada perkara yang dia suka, yang dia minat, yang menggembirakan hatinya, yang selalu mencuri perhatiannya. Ada orang suka itu, ada orang suka ini. Dan minat itu selalu diterjemahkan dalam pelbagai bentuk, kerana biasanya ia akan kelihatan, terzahir secara spontan, secerah matahari yang sukar disembunyikan. Lihat sajalah Facebook – dari info yang dikongsikan pada profile, hinggalah ke pilihan foto, kita akan dengan cepat dapat mengagak serba sedikit kesukaan seseorang. MashaAllah, differences make the world colourful.

.

Some of us are crazy about football, makan bola, tidur bola, obses betul dengan benda bulat itu. Others, like camera and take photos of almost anything and everything. Some ladies love pink, flowers, fashion and beauty. Me? I am a cat lover.

.

Alhamdulillah. Allah menjadikan kita semua berbeza-beza dengan keistimewaan dan minat yang tersendiri. Bila minat, obsessed, kita menjadi tidak kisah untuk bersusah-payah deminya, menghabiskan duit ke arahnya, meluangkan masa untuknya, pengorbanan menjadi ringan dan membahagiakan. Namun, ada satu perkara yang kita semua sangat berdoa supaya Allah mewujudkan minat itu, obsesi itu, kesukaan itu, dalam diri kita.

.

Kita mestilah minat pada Islam.
Suka pada Ad-deen ini. Cenderung kepada kebaikan. Biarlah hati kita selalu merasa terpanggil untuk hadir menyahut seruan hidayahNya bila-bila pun ia tiba, dalam apa jua bentuk pun ia sampai. Semoga kaki kita selalu merasa ringan untuk melangkah ke majlis-majlis seruan keimanan. Hendaknya telinga kita selesa dan biasa mendengar kata-kata yang menginsafkan, juga ayat-ayat cinta dari Maha Pencipta. Kita tidak rasa out of place di situ. Doa kita agar tangan kita tidak pernah lambat-lambat untuk mengeluarkan apapun harta, membayar berapa pun harga, demi meraih sesuap kefahaman Islam.

.

Kita juga mestilah taksub dengan Nabi Muhammad saw.
Mestilah minat sangat kepada baginda. Mahu taat dengan setiap satu suruhan baginda tanpa tertinggal. Mahu belajar lagi tentang diri dan kisah baginda, menambah lagi ilmu dan kefahaman kita tentangnya. Mahu ikut semua sekali ajaran baginda. Ingin buat segala apa yang baginda buat. Hatta melangkah masuk ke tandas pun kita ingin sentiasa memilih kaki kiri dahulu supaya sama dengan baginda! Begitulah para sahabat dulu, mencontohi qudwah agung itu tanpa banyak soal. Semua yang baginda cakap mesti betul. Semua yang baginda buat mesti nak ikut, dan mereka menamakannya Sunnah Nabi. Memang mereka fanatik! Maka benarlah mereka. Kerana mereka menyaksikan kebenaran yang dibawanya. Sesungguhnya Muhammad bin Abdullah (saw) itu SATU-SATUnya manusia yang berhak untuk kita taksub dengannya, sebab telah dirakamkan oleh Allah Yang Maha Agung dalam firmanNya,

“Sesungguhnya telah ada pada Rasulullah itu contoh teladan yang baik bagimu, bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan hari akhirat dan dia banyak menyebut Allah.”  (Surah Al-Ahzab:ayat 21)

.

Semua ini untuk apa?

Ia adalah semata-mata kerana kita ini mestilah obsessed untuk ke syurga!
Buat apa saja dan korban apa saja. Dengan rasa rela dan bahagia. Tanpa pernah ragu. Dan untuk itu, kita mesti asyik mencari redha Allah. Ertinya, hidup kita sentiasa diwarnai oleh hal ini, fikiran kita tidak lepas darinya, kita akan mengaitkannya dengan semua benda… SEMUA BENDA! .. apakah Allah redha? apakah Allah suka?

Hatta kalau cakap pasal selipar jepun pun, kita akan kaitkan dan fikirkan tentang islam, tentang syurga. Sudah tentu kita juga akan memberikan masa, tenaga, harta, kesukaan kita, kemahiran kita, kepandaian kita, bakat kita dan segala-galanya yang kita ada untuk memahami Islam ini, untuk menjulang Ad-Deen ini, untuk ‘membeli’ KeredhaanNya.

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..” (Surah At-Taubah : ayat 111) 

.

Apakah yang menyebabkan kita berfikir 2 kali? …sebelum bergerak ke arah kebaikan? Hal ini sangat penting kerana ia bukan sekadar soal antara hidup & mati. This is even more important because this is a matter between Heaven & Hell, our eternal end.

.

Above alllllll our interests and our obsessions, kita berdoa agar kita tidak akan pernah lupa tentang ini,  tidak akan pernah luntur minat kepada agama ini, tidak akan sekali jemu dari obsesi ini, setiap saat selagi nyawa ini masih ada. Ameen.
Salam Maal Hijrah.

.

~ mendekati islam bukanlah satu hobi,tapi satu tanggungjawab

.

ar-rumaisa
3 Muharram 1432 Hijriah
Waterford

4 Comments leave one →
  1. liyana permalink
    November 28, 2011 10:46 pm

    subhanallah=)

  2. November 29, 2011 2:29 am

    Nge.. apsal tak reti heh nak nurture obses terhadap Islam?
    Obses pasal Tuhan ke..

    Hm..
    Tepuk dahi tanya iman. Tsk tsk tsk

  3. lylie permalink
    December 7, 2011 6:31 am

    setiap kali bc n3 hanim mesti terdetik dlm hati…moge2 obsesi terhadap islam dan syurga ini kan menebal dlm diri lylie. Insyaallah…

  4. December 26, 2011 2:19 pm

    “Dengan ini, kita berharap setiap mahasiswa muslim dapat terus meningkatkan pemahamannya terhadap Islam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: