Skip to content

bila nenek nasihat

February 1, 2012

Saya berdiri di tepi meja, menyelak-nyelak failnya yang nipis, sambil membaca surat (referral letter) yang dihantar oleh doktor dari komuniti tentang pesakit itu. Referred for assessment ? glaucoma. Saya lebih suka untuk membaca ‘latar belakang’ pesakit sebelum memanggilnya masuk ke klinik saya.

.

Dah 81 tahun… panjang umur nenek ni. Spontan tergambar di minda saya – mesti datang dengan anak /cucu, bongkok, bertongkat, berkerusi roda mungkin. Saya ke tempat menunggu dan memanggil namanya, “Mrs Siobhan McCarthy!”

.

Betapa sangkaan saya jauh meleset !
Yang bangkit dari kerusi adalah seorang nenek yang sangat bergaya! Dengan sweater merah dan beg tangan, sendirian sahaja, berjalan tegap ke arah saya, laju tanpa masalah. Saya pula yang naik gagap, terkesima sekejap. Setelah mempersilakannya masuk ke bilik saya, bertanya itu dan ini, saya mendapati dia tiada penyakit macam-macam pada usia itu, tidak berulang makan ubat apa-apa, matanya juga masih terang. Saya memeriksa matanya dan melihat keputusan-keputusan ujian mata, lantas membuat kesimpulan dia juga tidak menghidap Glaucoma, cuma mungkin perlu check-up beberapa bulan lagi.

.

Me : You look very healthy Mrs McCarthy.
Patient : I’ll tell you why, as a tip for you young people. I EXERCISE ! everyday. I used to play tennis, and now i jog. I hope you do too.
Me : …. (senyum kambing)

.

Huh. Terasa. Kena tembak.
Bila entah kali terakhir exercise betul-betul. Lari-lari setiap hari sebab nak cepat dan naik turun tangga dalam hospital adalah. Kalau malas, naik lif. Kalau boleh, nak parking kereta depan pintu supaya tak payah jalan langsung. Itu boleh kira exercise ke? Tak layak.

.

Teringat Atuk kat kampung, dah 85 tahun masih lagi menoreh getah tiap-tiap hari. Lepas tu pegi pasang jala kat sungai. Menebas kebun lagi. Sihat dan kuat. Ramai je tok-nenek kita nun di kampung gagah lagi. Tak reti duduk diam di rumah. Kita yang muda-muda duduk bandar ni yang banyak penyakit. Makanan merapu-rapu, tak exercise, tension lagi dll. Lepas tu salahkan keturunan?

.

Bagi sesetengah penyakit (seperti Diabetes & sakit jantung), walaupun ada faktor genetik, namun cara hidup, pemakanan dan rokok itu sangat besar sumbangannya dalam menjadi penentu !

.

Saya selalu berpandangan doktorlah antara orang yang tidak cukup jaga kesihatan.

Mula-mula saya tamat pengajian baru-baru jadi doktor dulu, saya kurus, hilang berat badan 3 kg dalam masa 2 bulan. Tidak pandai urus masa dengan pekerjaan yang sibuk, makan apa yang cepat dan sempat (maggi / coklat), solat pun jamak, tension di tempat kerja, masa tidur berterabur dll. Ibu saya poskan berbotol-botol vitamin dan supplement untuk saya (yg akhirnya expired kerana tidak dimakan juga).

.

Oleh itu…
Saya berterima kasih pada Mrs McCarthy kerana ‘menembak’ saya. Azam baru sempena… sempena… Maulidur Rasul – nak exercise! Mungkin ia perkara yang kelihatan enteng, namun kalau umat Islam memandang remeh, kita akan lemah, tak sihat, banyak perkara tidak boleh buat, banyak duit yang habis untuk merawat. Kalau nak Allah lebih sayang, perhatikan sabda baginda :

“Orang mukmin yang kuat LEBIH BAIK DI SISI ALLAH dan LEBIH DIKASIHI daripada orang mukmin yang lemah…”

ini pula hadithnya yang penuh…

“Orang mukmin yang kuat LEBIH BAIK DI SISI ALLAH dan LEBIH DIKASIHI daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya ; oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu, maka janganlah berkata, ‘Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah terjadi begitu begini’, tetapi katakanlah ‘Allah telah takdirkan, dan apa yg dikehendaki oleh kebijaksanaaNya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan.” (hadith riwayat sahih Muslim).

.

ar-rumaisa

No comments yet

Leave a Reply

